Transformatie bedrijfspand (Fix & Flip)
Hendrik Zwaardecroonstraat, Den Haag
- Aankoop van het utiliteitspand € 350.000,-
- Kosten koper ±€ 57.000,-
- Projectbegeleiding en realisatie ±€ 507.500,-
- Totale investering ±€ 919.250,-
- Nieuwe woningwaardering volgens Wet betaalbare Huur
- Huuropbrengsten € 5.500,- per maand
- Verwachte winst bij verkoop ±€ 315.000,-
- Verwachte BAR bij verhuur van ruim 6,8%
- Verwachte ROI bij verhuur van ruim 32%

Situatie
Een zeer gewaardeerde klant van Klaassen PBOV gaf ons de opdracht om hem te ondersteunen bij de aankoop, ontwikkeling en verhuur van een transformatiepand.
Deze klant had enerzijds als wens een bijdrage te leveren aan de oplossing van de woningnood door het ontwikkelen/realiseren van duurzame woningen in leegstaande utiliteitspanden. Anderzijds was de wens om een fatsoenlijk rendement te maken op het project. De ontwikkeling diende te voldoen aan de volgende criteria:
- De te ontwikkelen woningen dienen van hoog afwerkingsniveau te zijn
- De woningen dienen gasloos ontwikkeld te worden
- Energielabel A++
- Er dient een fatsoenlijke winst (ROI) op de ontwikkeling gemaakt te worden
Projectaanpak
Om deze klant te voorzien in zijn behoeften en wensen inzake transformatie van een bedrijfspand, heeft Klaassen PBOV een projectaanpak opgesteld, die is verdeeld in 3 fasen. Deze fasen zijn als volgt:
Fase A: Aankoopondersteuning
Deze fase kenmerkt zich door het beoordelen en bepalen van de potentie van diverse aangeboden vastgoedobjecten. De mogelijkheden tot transformatie van een bedrijfspand (bijvoorbeeld bestemmingsplan, lokale verordeningen, parkeernormen, etc.) worden op basis van een haalbaarheidsonderzoek vastgesteld.
De Hendrik Zwaardecroonstraat gaf een positief resultaat. Zo was er in de wijk (nog) geen parkeernorm en stond het bestemmingsplan transformatie naar wonen niet in de weg. In navolging op dit positieve resultaat zijn de onderhandelingen met de verkopende partij gestart en heeft onze klant het bedrijfspand gekocht.
Fase B: Projectontwikkeling
Deze fase omvat het ontwikkelen van een definitief plan waarin de voorwaarden van onze klant worden geborgd.
Klaassen PBOV heeft in deze fase de volgende acties uitgevoerd:
- Opstellen van een volledige set tekeningen t.b.v. de vergunningsaanvraag;
- Begeleiden van externe onderzoeken/berekeningen t.b.v. de vergunningsaanvraag:
- Bodemonderzoek
- Asbest analyse
- Constructieberekeningen;
- Opstellen van een concept energielabels;
- Opstellen van een energetisch uitvoeringsadvies;
- Opstellen van een programma van eisen voor de aannemer.
De uitkomsten vormen de basis voor fase C.
Fase C: Projectrealisatie
In overleg met onze klant zijn potentiële aannemers aangeschreven en uitgenodigd om het
project te bezoeken. Op basis van de voorwaarden uit het programma van eisen (fase B) is
hen gevraagd om een prijs uit te brengen. De aannemer die werd geselecteerd heeft de
werkzaamheden onder begeleiding van Klaassen PBOV B.V. uitgevoerd. De begeleiding
bestond uit:
- Het voeren van wekelijkse bouw overleggen;
- Het uitvoeren van kwaliteitscontroles op het werk;
- Het bewaken van de opgestelde planning;
- Het bewaken van de facturatie (naar rato werk);
- Dienen als aanspreekpunt voor zowel klant als aannemer.
Bovenstaande acties hebben uiteindelijk geleid tot de realisatie van twee renderende en duurzame vastgoedobjecten d.m.v. transformeren.
Het resultaat
Om te voldoen aan de behoeften en wensen van de klant heeft Klaassen PBOV het volgende gerealiseerd:
- Vergunning verlening voor het transformeren van een bestaande sportschool tot 2 woningen
- De optimalisatie van de woningen door een nieuwe indeling;
- Het optimaliseren van de duurzaamheid door het verbeteren van het Energielabel F naar Energielabel A++ door middel van:
o Vervangen bestaande vloer voor isolerend schuimbeton
o Isolatie van de gevels
o Vervangen van de bestaande kozijnen voor isolatie werende kozijnen met HR++ glas met ZR roosters
o Dimensionering van een all-electric warmtepomp
o Dimensionering van een CO2 gestuurde mechanische ventilatie
Door realisatie van bovenstaande werkzaamheden zijn de volgende positieve resultaten behaald:
- Aankoop van het utiliteitspand ±€ 350.000,-
- Kosten koper € € 57.000,-
- Projectbegeleiding en projectrealisatie ±€ 507.500,00
- Leegstandskosten ±€ 4.750,00
- Totale investering ±€ 919.250,-
- Rentelasten (bridge financiering) ±€ 44.250,00
- Opbrengst (taxatiewaarde) bij verkoop ±€ 1.150.000,00
- Verwachte winst bij verkoop ca. € 315.000,00
- Verwachte ROI bij verhuur van ruim 32%
- Verwachte BAR bij verhuur van ruim 6,8%
En een zeer tevreden klant!
Situatie voor
Hendrik Zwaardecroonstraat Den Haag
Situatie na
Hendrik Zwaardecroonstraat Den Haag
Bekijk ook:


